Monday, 23 January 2012

BATAK???

Hye! Batak?ap tu batak?? ramai org gune perkataan ni kn?? ak mmg tk tau ap mksud batak ni..yg ak tau ramai org gune..kadang2 ak dgr org ckp 'baru nk batak pki iphone..skali rmi plak yg da pki' ,bole la ak buat mksud sendri batak ni lebih kurang mcm brlagak,jobo,bajet tu jela kot agknye..tapi ble ak search batak ni ap rupe2nye ad suku kaum batak kat indonesia,dorg ad di Danau  Toba. Istilah batak ni digunakan untuk orang2 Toba,Karo, Pak Pak, Simalungun, Angkola dan Mandailing,tapi ada diantara mereka ni tk suke dipanggil Batak..ha igt tu!jgn ske2 hati gne word batak..skali trckp dgn org batak..mampuih..huhuh. Suku batak ni merupakan pahlawan yg garang dan   ad yg mengamal kn kanibalisme.(takot tuuuu) .Tak de lah sumenye menakot kn pasal dorang ni,dorang ni terer taw dalam menghasil kn kraf tangan..seperti tenunan,ukiran kayu dan yg utama skali adalah ukiran batu2 nisan..Kebanyakan dari dorg ni penganut kristian dan hanye minoriti je yg islam..
Tu jelah yg ak tau serbe sedikit pasal batak ni..tk ad lah ak konpius lg pasal perkataan batak ni..


rumah suku batak


ni pulak pakaian tradisional suku batak.



orite,selamat membaca!
Hello all..! im new here..so mmg byk la bende yg ak  tak tau pasal blog ni..so,tlg la bg tunjuk ajar ea..trime kaseh byk2..=) . Ak nak ckp pasal umur.. Umur ak taun ni akn jadi 21..OMG tue suda..tk sngke ak tup tap tup tap dah 21 ak..hilang dah belas2..sume puluh2 je tgl..sebut pasal umur ni,ramai tk yg takot agknye?? Rate2 ak tgk artis,snanye bukan arits je la..org2 bese pon takot ble org tanye pasal umur masing2..takot leetuuww nk trime kenyataan umur dah meningkat..hukhuk..ok! ak pon same jgk mcm tu..dulu ak tk phm asal la manusia2 ni takot sgt nk bg tau umur..?? now ak paham dah..Bila umo dah naik ni fasa kehidupan baru akn brmule..kalau tanye ak,mesti la ak nk ke fasa yg baik kn..insyaAllah tk lme lg la tu..dah2 korg jgn takot pasal umur ni..sbb lagi tue org lagi cntik + hensem..kn kn ?? Lpas tu mcm2 pengalaman korg dah rase..syiokk tu...orite lah, nanti ak cte2 lg keyh..

HAVE A NICE DAY =)