Monday, 23 January 2012

BATAK???

Hye! Batak?ap tu batak?? ramai org gune perkataan ni kn?? ak mmg tk tau ap mksud batak ni..yg ak tau ramai org gune..kadang2 ak dgr org ckp 'baru nk batak pki iphone..skali rmi plak yg da pki' ,bole la ak buat mksud sendri batak ni lebih kurang mcm brlagak,jobo,bajet tu jela kot agknye..tapi ble ak search batak ni ap rupe2nye ad suku kaum batak kat indonesia,dorg ad di Danau  Toba. Istilah batak ni digunakan untuk orang2 Toba,Karo, Pak Pak, Simalungun, Angkola dan Mandailing,tapi ada diantara mereka ni tk suke dipanggil Batak..ha igt tu!jgn ske2 hati gne word batak..skali trckp dgn org batak..mampuih..huhuh. Suku batak ni merupakan pahlawan yg garang dan   ad yg mengamal kn kanibalisme.(takot tuuuu) .Tak de lah sumenye menakot kn pasal dorang ni,dorang ni terer taw dalam menghasil kn kraf tangan..seperti tenunan,ukiran kayu dan yg utama skali adalah ukiran batu2 nisan..Kebanyakan dari dorg ni penganut kristian dan hanye minoriti je yg islam..
Tu jelah yg ak tau serbe sedikit pasal batak ni..tk ad lah ak konpius lg pasal perkataan batak ni..


rumah suku batak


ni pulak pakaian tradisional suku batak.



orite,selamat membaca!
falloutaimi.blogspot.com

No comments:

Post a Comment